lördag 24 mars 2012

Kaktusar


Visste ni att ALLA kaktusarter är utrotningshotade? All handel med vilda plantor samt frön från vilda plantor är förbjuden.
Hursomhellst, SÅ förtjust jag blev när vi var iväg på Plantagen för att införskaffa frön till balkongen och jag hittade en påse med blandade kaktusfrön från märket Lord Nelson! Nu tänker jag göra världen en tjänst och odla fram 18 kaktusar och efter några år så ska de 18 kaktusarna blomma och få en massa frön som ska bli ännu fler kaktusar (långtidsprojekt).
Inte för att det på något sätt kommer att ändra kaktus-situationen att jag har en grupp kaktusar hemma på min fönsterbräda, men kanske, om de växer och blir stoora och fina så kan jag sälja dem och donera pengar till kaktusbevaring. Det skulle ju vara fett.

Innan en kaktus kan blomma måste den ha blivit flera år gammal, det är därför det har varit lockande för folk att gräva upp och hämta hem vilda kaktusar. Men det coolaste är ju att odla en egen kaktus, och det absolut coolaste är ju om man odlar en egen kaktus som kan blomma och få frön så att man kan odla ännu fler EGNA kaktusar.

HÄR kan man läsa lite om kaktusar och vad WWF gör för att rädda dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar