tisdag 27 mars 2012

Fridolf och Hubert

Igår  så städade jag mitt akvarium, vilket jag gör en gång i veckan. Och alltid efter att man har fyllt på det nya vattnet så blir allt i akvariet så bubbligt och fint, det ser ut lite som frost.
Jag har haft olika sorters fiskar men jag har slutligen funnit mig själv i min akvariehobby och kommit fram till något som jag egentligen skulle ha lyssnat till från början. Jag älskar tjocka, runda, stora och snälla fiskar.
Slöjstjärten är alltså min paradfisk.
Sedan så gillar jag dammfiskar i allmänhet, men slöjstjärtar är min absoluta favorit.
Det som är så synd med just slöjstjärtar är att de är så missuppfattade, få vet egentligen vad de behöver.
Men faktum är att de är dammfiskar precis så som karpar och guldfiskar är, de trivs bäst i kallt vatten, de trivs bäst med mycket utrymme, de är stimmfiskar och trivs bäst med minst en kompis av samma art och de kräver att man håller efter akvariet bra eftersom de är riktiga matvrak och skräpar ner väldigt mycket.
Den äldsta slöjstjärten man vet blev ca 30 år gammal. Annars blir de runt 20 år, om man ser till deras behov.
Och de blir STOORA. En vuxen slöjstjärt ska inte ha ett akvarium på mindre än 300 liter.
Slöjstjärtar är inte helhjärtade damfiskar då de är mycket mer känsliga för kyla än sina släktingar(karpar och guldfiskar) som faktiskt kan bo ute under vintern om man har en tillräckligt djup damm. Slöjstjärtar måste få flytta in under vintern, men under sommarmånaderna så vill de gärna bo ute om det finns möjlighet, då växer de snabbare och kanske tillochmed lägger ägg ifall de är tillräckligt gamla.

Det här är mina två slöjstjärtsbebisar, Fridolf och Hubert. De är gissningsvis runt ett halvår gamla.(och vääldigt söta)

 Fridolf jagar en bit guldfiskfoder.

 Hubert.

 Hur kan folk inte tycka att slöjstjärtar är supersöta?

 Här är mitt akvarium, det är på 112 liter. Marcus har lovat att vi ska skaffa ett större snart, Fridolf och Hubert kommer att behöva mer plats än såhär om de ska bli riktigt tjocka och feta så som man vill att ens slöjstjärtar ska bli.

Fiskkärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar